برای نابودی چربی‌ها و جلوگیری از بوگرفتن فضای آشپزخانه، بعد از خوردن غذا اولین کاری که باید انجام شود، شستن ظروف کثیف است. شستن موثر ظروف فقط با مایع ظرفشویی مناسب توصیه می‌شود. یک مایع ظرفشویی خوب و مناسب در درجه اول باید قدرت بالایی در از بین بردن چربی‌ها از روی ظروف داشته و همچنین اثرات تخریبی برای پوست دست نداشته باشد.
در عین حال فرمولاسیون مایع ظرفشویی باید به گونه‌ای باشد که به راحتی با آب شسته شود و اثری بر روی ظروف باقی نگذارد. همه برندهای مایع‌های ظرفشویی‌ در بازار ویژگی آبکشی آسان را ندارند و ممکن است کمی بو و مواد شیمیایی روی ظروف باقی بگذارند. غلظت مناسب مایع ظرفشویی، انتخابی عالی و عاقلانه است که شست‌وشوی آن با آب گرم را ساده‌تر کرده و روی ظروف نیز باقی نمی‌ماند. مایع ظرف شویی دیبا با داشتن فرمولاسیونی نوین، مناسب برای شستشو و از بین لکه‌ها است.

 

آیا غلیظ بودن مایع ظرفشویی به معنای کیفیت آن است؟

ترکیبات شیمیایی موجود در مایع ظرفشویی به چربی‌ها نفوذ کرده و می‌تواند به راحتی حتی غذاهای سوخته و چسبیده به ظرف را نیز تمیز کند. چنین ترکیبات قوی اگر بر روی ظروف باقی بمانند اثرات مخرب بدی بر بدن می‌گذارند و موجب حساسیت‌ها و حتی سرطان می‌شوند. هر چه غلظت مایع ظرفشویی بالاتر باشد آبکشی آن سخت‌‌تر می‌شود و احتمال دارد بر روی ظروف باقی بماند و از طریق غذاهای گرم وارد بدن ما شود.
مطمئناً استفاده از یک مایع ظرفشویی با غلظت مناسب، شستن ظروف را آسان‌تر کرده و چربی‌ها و لکه‌ها را نیز به خوبی پاک می‌کند. هر چند بیشتر برندهای مایع ظرفشویی غلظت بیشتر و پاک‌کنندگی بالاتر را‌ در کنار هم تبلیغ می‌کنند، اما واقعیت این است که پاک کردن کامل یک مایع ظرفشویی غلیظ از روی ظروف بسیار سخت‌تر است. بنابراین غلظت مناسب مایع ظرفشویی، آبکشی ظروف را با آب آسان‌تر می‌کند.
از طرفی غلظت بالاتر به معنای استفاده بیشتر از مواد شیمیایی مضر است؛ میزان آمونیاک بیشتر در برخی از مایع ظرفشویی‌های غلیظ منجر به ضعف سیستم ایمنی و دستگاه گوارش می‌شود.
الکل‌ پلی ونیل و ماده شیمیایی CMC، دو ماده متداول برای افزایش غلظت مایع ظرفشویی است. پلی ونیل الکل‌، خاصیت کف‌کنندگی را در مایع ظرفشویی کاهش می‌دهد و حتی در برخی مواقع می‌تواند باعث بوی نامطبوع در آن شود. CMC تقریبا معایب کمتری نسبت به پلی ونیل دارد اما این ماده نیز ممکن است اثر کف‌کنندگی و پاک‌کنندگی را کاهش دهد.
سدیم لوریل سولفات یک ماده شیمیایی موثر در مایع ظرفشویی است که علاوه بر افزایش غلظت مایع، اثر کف‌کنندگی را در مواد شوینده و مایع‌ ظرفشویی ایجاد می‌کند. اگرچه شاید تصور کنید کف کردن بیشتر باعث تمیزترشدن ظروف از چربی‌ها می‌شود، اما این ماده شیمیایی یکی از عوامل اصلی خشک‌شدن پوست، خارش و بثورات پوستی است.
با تمام این صحبت‌ها، مایع ظرفشویی مناسب با اثرات پاککنندگی بالا به معنای داشتن غلظت بالا نیست، بلکه غلظت مناسب مایع ظرفشویی اثرات پاک‌کنندگی بالا را در کنار آبکشی آسان، ضد حساسیت بودن و قیمت مناسب در خود دارد.

اهمیت غلظت مناسب مایع ظرفشویی

برخی تولیدکنندگان تجاری مایع ظرفشویی، غلظت بالا را هدف برند خود قرار می‌دهند و ممکن است از هر ماده مضری برای افزایش غلظت محصول خود استفاده کنند؛ اما در حقیقت باید به دنبال غلظت مناسب مایع ظرفشویی باشید.
یک مایع ظرفشویی خوب مانند مایع ظرف شویی دیبا غلظت مناسب و استانداردی از مواد شیمیایی را دارد که علاوه بر تمیزی فوق‌العاده ظروف، آبکشی را هم آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، مایع ظرفشویی غلیظ، مواد شیمیایی بیشتری را وارد سیستم فاضلاب شهری می‌کند و به مرور اثرات تخریبی جبران‌ناپذیری بر محیط زیست، انسان‌ها و انواع گونه‌های جانوری می‌گذارد.
بنابراین این بار که برای خرید به فروشگاه می‌روید به دنبال یک مایع ظرفشویی با غلظت مناسب و پاک‌کنندگی عالی مانند مایع ظرفشویی دیبا باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − دو =